تفاوت رکوردر ZOOM H8 و H6 BLACK

۲۰۲۲۱۲۰۳ ۱۱۰۲۳۲ - تفاوت رکوردر ZOOM H8 و H6 BLACK

کمپانی ژاپنی ZOOMیکی از بزرگ ترین شرکت های تولید کننده رکوردر به شمار می رود که دستگاه های ضبط صدای خود را در مدل های مختلفی روانه بازار کرده است. با توجه به اینکه تمامی رکوردرهای ارائه شده از سوی این کمپانی، از کیفیت و کارایی بالایی برخوردار هستند و هر یک قابلیت های مختلفی را به کاربران ارائه می دهند، شاید انتخاب یک مدل از میان آن ها برای بسیاری از افراد چالش برانگیر باشد.

رکوردر های زوم سری H، ک حرف “H” اول حرف Handy Recorder یا “رکوردر دستی” است، که از سال2006 با مدل H4،  توسط ZOOM تولید و روانه ی بازار شد. در سال 2013، شرکت زوم، رکورد H6، را طراحی و به بازار معرفی کرد. این رکوردر ِ همه چی تموم، با استقبال بسیار بالایی در سراسر جهان روبرو شد. به طوری که تا سال 2020 در بین رکوردهای حرفه ای پادشاهی میکرد. تا اینکه در سال 2020، رکوردر زوم H8 توسط زوم معرفی شد. اما باز هم زوم از تولید H6 دست برنداشت و و H6 جدید را تحت عنوان H6 Black معرفی کرد.

به همین دلیل این مقاله از سایت فدک ساند را به بررسی تفاوت رکوردر زوم H8 و H6 BLACK اختصاص داده ایم. فرق بین رکوردر زوم H8 و H6 چیست و کدام یک بهتر می باشد. در ادامه برای بررسی ویژگی های هر دو رکوردر باکیفیت برند زوم همراه ما باشید.

H6 InsOuts 1.jpg - تفاوت رکوردر ZOOM H8 و H6 BLACK

در صورتی که قصد دارید صدابرداری را توسط دستگاهی به صورت دستی و قابل حمل انجام دهید، بدون شک می توان گفت که رکوردر های کمپانی ZOOM (به خصوص سری H) در این زمینه جزو بهترین ها هستند. چراکه محصولات شرکت زوم، همواره به عنوان محصولاتی با امکانات فوق العاده در کنار کیفیت بالا شناخته می شوند.

رکوردر زوم H6 BLACK  به دلیل ویژگی هایی که از آن برخوردار است، می توان گفت تمام آن چیزی که کاربر برای ضبط صدای باکیفیت نیاز دارد را در اختیار او قرار می دهد. با توجه به برخورداری از ورودی و خروجی های گسترده، حتی به عنوان رکوردرهای اختصاصی گران قیمت و حرفه ای، در عرصه سینما و تلویزیون نیز کارایی دارد.

رکوردر زوم  H8 در واقع نسل جدید رکوردرهای دستی شرکت ZOOM است که به کاربر امکان ضبط 12 ترک به صورت همزمان را می دهد. از تغییراتی که شرکت زوم در H8 ایجاد کرده است، استفاده از مانیتور لمسی می باشد تا کاربران به آسانی بتوانند از آن استفاده کنند. البته در این رکوردر، پیش فرض هایی برای فرآیند ضبط شامل ضبط موسیقی و پادکست نیز در نظر گرفته شده است. که در ادامه به جزئیات بیشتری از تفاوت رکوردر زوم H8 و H6 BLACK می پردازیم.

رکوردر 1024x576 - تفاوت رکوردر ZOOM H8 و H6 BLACK
تفاوت رکوردر زوم H8 و H6 BLACK در طراحی

طراحی رکوردر H6 BLACK ارگونومیک بوده و اصطلاحا بسیار خوش دست است و وزن آن ها فقط 280 گرم می باشد. صفحه نمایش آن به صورت رنگی طراحی شده است و امکان رکورد صدا و مانیتور آن را در شرایط مختلف به شیوه ای بهتر نسبت به نمونه های قبلی در اختیار کاربر قرار می دهد. تنظیم شدن صدا با استفاده از این رکوردر با استفاده از چهار ولوم پیچی که بر روی بدنه دستگاه تعبیه شده است، امکان پذیر است. ولوم هایی که با استفاده از دیواره های ظریف محافظت شده اند، تا با لمس اتفاقی، مشکلی در فرآیند ضبط صدا ایجاد نشود.

رکوردر ZOOM H8، نیز مشابه H6 BLACK، دارای طراحی جمع و جور و سبکی است. البته با توجه به اینکه این دستگاه یک رکوردر قابل حمل است، بیش از این نیز انتظار نمی رود. به طوری که سبک بودن از مهم ترین ویژگی های این دستگاه به شمار می رود تا کاربران بتوانند با استفاده از آن در هر مکانی، ایستگاه ضبط صدای خود را راه اندازی کنند. اما رکوردر زوم H8 با 354 گرم وزن، از نظر وزنی کمی از رکوردر H6 Blackسنگین تر است.

همچنین یکی از تغییراتی که H8 نسبت به H6 BLACK در طراحی رکوردر زوم H8 ایجاد شده است، داشتن یک LCD رنگی لمسی 2.4 اینچی است. که با صفحه ی لمسی H8، راحت تر میتوان به تنظیمات دسترسی پیدا کرد.

تفاوت رکوردر زوم H8 و H6 در ورودی ها

برای رکوردر حرفه ای  H8، چهار ورودی با XLR در نظر گرفته شده است. هر یک از ورودی ها دارای سوئیچ های پد برای صدابرداری از منابع نزدیک و روتاری تعیین سطح ورودی می باشند. و علاوه بر آن دو ورودی دیگر با درگاه کومبو XLR/TRS  نیز بر روی بدنه قرار گرفته است و از طریق آن ها می توان انواع میکروفون و سازهای پیکاپ دار همانند گیتار الکترکی یا بیس را به رکوردر متصل کرد.

دو ورودی در نظر گرفته شده برای رکوردر  H8 دارای سوییچ های انتخاب لاین میکروفون یا ساز و همینطور روتاری کنترل سطح مستقل می باشند. بنابراین به طور کلی رکوردر H8 دارای شش ورودی آنالوگ است که از فانتوم پاور 24+ و 48+ ولت پشتیبانی می کند.

رکوردر H6 مجهز به چهار ورودی کومبو XLR/TRS است که امکان اتصال انواع سینگال ورودی از میکروفن یا لاین را به این دستگاه می دهد. خروجی لاین شامل انواع میکسرها، پلیرها، افکت پروسسورها، کیبوردها و حتی گیتار الکتریک و باس نیز می باشد.

برای هر یک از ورودی های رکوردر H6 کلید کنترل سطح جداگانه نیز در نظر گرفته شده است. همینطور با استفاده از آن امکان فعال سازی فانتوم پاور با ولتاژ های متغیر 12+ و 24+ و یا 48+ ولت نیز برای ورودی ها امکان پذیر می باشد. این دستگاه سطح ورودی تا 30 دسی بل را پشتیبانی می کند که به دلیل مجهز بودن به امپ های بسیار قوی، کیفیت را تضمین می کند.

H6 CreativeVersatility 4.jpg - تفاوت رکوردر ZOOM H8 و H6 BLACK
تفاوت رکوردر زوم H8 و H6 در خروجی ها

رکوردر ZOOM H8، دارای یک خروجی مینی جک استریو برای مانیتور کردن صدا در هنگام ضبط با استفاده از هدفون می باشد.
همینطور یک خروجی لاین استریوی دیگر از طریق یک درگاه 8.1 اینچ نیز در این رکوردر وجود دارد. که از طریق این خروجی می توان آن را به انواع پذیرنده های آنالوگ مثل دوربین فیلمبرداری یا میکسر و دیگر تجهیزات متصل کنید.
برای رکوردر H6 یک خط اختصاصی با سطح قابل تنظیم در نظر گرفته شده است که این اجازه را به کاربر می دهد تا یک خروجی سیگنال استریو را به ورودی میکروفون یک دوربین فیلمبرداری و یا دیگر دستگاه ها ارسال کند.
همینطور رکوردر H6 مشابه با رکوردر H8 دارای یک خروجی هدفون با ولوم مجزا جهت کنترل و مانیتور صدا می باشد. این رکوردر دارای یک اسپیکر داخلی برای پخش سریع و همینطور یک پورت USB برای استفاده از آن به عنوان یک رابط صوتی است. در صورتی که از طریق منوی USB رکوردر اقدام به انتخاب وضعیت STEREO MIX کنید، رابط به صورت دو ورودی و دو خروجی عمل می کند. اما در حالت MULTI TRACK این وضعیت به شش ورودی و دو خروجی تغییر پیدا می کند. در واقع با استفاده از رکوردر H6 امکان کنترل دلخواه بر روی سیگنال ورودی وجود دارد.

TheMicCapsule 1.jpg - تفاوت رکوردر ZOOM H8 و H6 BLACK
کاربردی شدن رکوردر H8 با اپلیکیشن های داخلی

رکوردر پرتابل H8 از مناسب ترین گزینه ها برای ضبط مولتی تراک موسیقی، پروژه های ساخت پادکست، صدا برداری، اجرای زنده یا ضبط صدای صحنه و محیط گزینه ای بسیار ایده آل هست.
سه اپلیکیشن داخلی و نصب شده بر روی H8 این امکان را به کاربر می دهد که بتواند از امکانات مناسب و مختلفی برای فیلدهای صدابرداری استفاده کند. به طوری که با انتخاب حالت پادکست، پدهای بخش سمپل و افکت های مناسب برای پخش زنده بر روی صدا فعال می گردد و امکان پخش Real-time سیزده نمونه صوتی را برای کاربر ایجاد می کند. اپلیکیشن پادکست متشکل از چهار میکروفون و دو پد به صورت همزمان در هر کانال پشتیبانی می کند.
در ادامه بررسی تفاوت رکوردر زوم H8 و H6 BLACK لازم به ذکر است،  در صورتی که اپلیکیشن Music را فعال کنید، تمامی پارامترهای موردنیاز شامل فیدر تنظیم میزان صدای ورودی ها، PAN و میکسر داخلی، Overdub، اکولایزر و کمپرسور برای ده کانال ورودی آنالوگ و دو کانال میکروفون بر روی بدنه، در H8برای شما فراهم می کند. و دقیقا شبیه یک میکسر صدای کوچک، ضبط Multi track از نوازنده و خواننده امکان پذیر است.

 نکته جالب تر در مورد رکوردر H8 این است که این تنوع ورودی توسط هشت پورت ثابت بر روی بدنه و همینطور چهار پورت آپشن که توسط ماژول EXH-8 که به صورت جدا به فروش می رسد، در اختیار کاربر قرار می گیرد.
از دیگر اپلیکیشن های داخلی رکوردر H8 نیز FIELD است که برای صدابرداری سر صحنه فیلمبرداری و یا صداسازی، کنفرانس و دیگر محیط ها طراحی شده است. توسط این اپلیکیشن و با استفاده از Clip Control امکان ضیط تمامی صداها با کمترین خطا و بهترین کیفیت وجود دارد. اینگونه قابلیت هایی شامل کنترل میزان صدای ورودی ها، برش فرکانس های پایین، کمپرسور، لیمیتر و Noise Gate را در اختیار کاربر قرار می گیرد.

ثیص - تفاوت رکوردر ZOOM H8 و H6 BLACK
استفاده از رکوردرH6 به عنوان یک کارت صدا

در بررسی تفاوت رکوردر زوم H8 و H6 BLACK لازم است به کاربرد رکوردر H6 بپردازیم. این رکوردر نه تنها یک فیلد رکورد عالی به شمار می رود، بلکه به عنوان یک کارت صدای پرتابل USB نیز کارایی دارد.
با توجه به عدم نیاز به نصب درایور بر روی کامپیوتر، می توان رکوردر H6 را به انواع دستگاه های مک، ویندوزی و حتی iPad متصل کرد. و می توان شش ورودی و دو خروجی داشت که از آن برای نرم افزارهای آهنگسازی و یا اپلیکیشن های ضبط استفاده کرد.
کمپانی زوم، یک نسخه از نرم افزار Steinberg Cubase LE به عنوان یکی از نرم افزارهای آهنگسازی در اختیار کاربران قرار داده است. همینطور لازم است اشاره کنیم که امکان تمامی پردازش ها بر روی این محصول زمانی که به عنوان یک کارت صدا استفاده می شود، وجود دارد. همینطور می توان در هنگام ضبط از کمپرسور، لیمیتر، فیلتر و … استفاده کرد. برای اینکه فرآیند ضبط توسط کاربر، به آسانی انجام شود، امکان مانیتورینگ بدون تاخیر نیز فراهم خواهد بود.

تفاوت رکوردر زوم H8 و H6 BLACK در میکروفن

در بررسی تفاوت رکوردر زوم H8 و H6 به میکروفنی که در بسته بندی این دو محصول گذاشته شده است، اشاره کنیم. میکروفن هایی که داخل بسته بندی H8 و H6 BLACK گذاشته شده اند، مشابه هستند. میکروفونی که تحت عنوان XYH-6 به بازار عرضه شده است.

در واقع کمپانی زوم، از همان میکروفنی بر روی بدنه H8 استفاده کرده است که در رکوردر پرتابل H6 نیز استفاده کرده بود.

در واقع کمپانی زوم، از همان میکروفنی بر روی بدنه H8 استفاده کرده است که در رکوردر پرتابل H6 نیز استفاده کرده بود. 

 

0F9A4976 - تفاوت رکوردر ZOOM H8 و H6 BLACK

میکروفن به کار رفته در هر دو رکوردر، دارای دو کپسول با قابلیت تغییر زاویه بین 90 الی 120 درجه است که اینگونه قادر است تا صدای محیط را به بهترین شکل دریافت کند.

این میکروفن قابلیت جدا شدن از رکوردر را دارد. که اینگونه می توان از طریق درگاه بالای رکوردر، ماژول های دیگری مثل افزایش دهنده پورت های ورودی، میکروفن های شات گان، MID-SIDE و دیگر میکروفن های شرکت زوم را به این رکوردرها متصل کنید.

تفاوت رکوردر زوم H8 و H6 BLACK در باتری

از مهم ترین موضوعات در زمینه تفاوت رکوردر زوم H8 و H6 BLACK ، پرداختن به باتری است. 
برای استفاده از رکوردر H6 ، چهار باتری AA در نظر گرفته شده است که امکان استفاده و ضبط کردن با این رکوردر را برای ساعات طولانی فراهم می کند. البته کاربران می توانند چند باتری ذخیره نیز به همراه داشته باشند تا به محض تمام شدن، آن را جایگزین کنند.
در ادامه بررسی تفاوت رکوردر زوم H8 و H6 BLACKلازم است اشاره کنیم که شما می توانید مشابه با رکوردر H6، با استفاده از چهار باتری قلمی در سایز AA و نوع آلکالاین، به صورت طبیعی به مدت 20 ساعت از رکوردر H8 استفاده کنید. البته این ساعت با توجه به نوع استفاده، فرمت صوتی و تعداد میکروفون های روشن شده همزمان بر روی دستگاه متغیر است.
توصیه می کنیم که اگر از این رکوردرها در فضایی که دسترسی به باتری و یا برق ندارید ، استفاده می کنید، از آداپتورهای مستقل که به صورت مجزا فروخته می شوند، استفاده نمایید. اینگونه دغدغه کمتری برای خالی شدن شارژ رکوردر خود خواهید داشت.

تفاوت رکوردر زوم H8 و H6 BLACK در فضای ذخیره سازی

فضای ذخیره سازی از مهم ترین فاکتورها در خرید رکوردر به شمار می رود. به همین دلیل قصد بررسی تفاوت رکوردر زوم H8 و H6 BLACK را از نظر فضای ذخیره سازی داریم.
در رکوردر H6 BLACK می توان به صورت مستقیم صدا را بر روی کارت های حافظه SD، SDHC و SDXC ضبط کرد. اینگونه یک فضای 128 گیگابایتی در اختیار کاربر قرار می گیرد. به طوری که با استفاده از آن قادر خواهید بود، 6 ترک را با رزولوشن 24bit/96kHz ضبط کنید.

بس - تفاوت رکوردر ZOOM H8 و H6 BLACK

 البته با استفاده از قابلیت های روی هم انداختن صدا، به راحتی می توانید بیشترین بهره را از ضبط های خود ببرید. و در صورتی که از تمام شدن فضای ذخیره سازی خود با استفاده از رکوردر H6 نگران هستید، توصیه می کنیم که ضبط های خود را با فرمت MP3 در حالت استریو و با کیفیت 320kbps انجام دهید.

برند ZOOM در ارائه نسخه جدیدتر رکوردهای خود، برای رکوردر H8 حافظه بیشری را در نظر گرفته است. به طوری که با استفاده از حافظه های داخلی SD و SDHC و SDXC برای ضبط، می توانید تا حجم 512 گیگابایت را به دستگاه متصل کنید. 

میزان ضبط و فرمت ضبط صداهای مختلف، بر میزان استفاده از حافظه نیز تاثیر گذار است.

وجه اشتراک رکوردر H8 و H6 BLACK
۲۰۲۲۱۲۰۳ ۱۱۰۲۳۲ - تفاوت رکوردر ZOOM H8 و H6 BLACK

به طور کلی ضبط های میدانی غیرقابل پیش بینی هستند و همین موضوع ممکن است زمینه ای را ایجاد کند که برداشت های خوب از دست بروند. کمپانی زوم با مجهز کردن رکوردرهای H8 و H6 BLACK به Pre-record این اطمینان را به کاربرد می دهد که لحظات خوب را از دست نخواهد داد.
Pre-record در هر دو رکوردرهای در حال بررسی، به این معنی است که دستگاه به صورت متداوم، دو ثانیه اخیر صدا را “بافر buffer” می کند. به این معنا که شما هر ضبطی را انجام داده باشید، دو ثانیه پیش از شروع ضبط نیز همراه آن خواهد بود.
بنابراین اگر دکمه ضبط را کمی دیر فشار داده اید، نگران نباشید، صدایی که فکر می کنید از دست رفته است نیز ضبط شده است. این تکنولوژی به کار رفته در رکوردهای زوم، این امکان را به شما خواهد داد که محتویات صوتی کامل تری داشته باشید و فایل های صوتی شما ناقص نباشند. البته لازم است اشاره کنیم که این زمان در ضبط کردن با فرمت 96 کیلوهرتر، به یک ثانیه کاهش پیدا می کند.

وجه اشتراک رکوردر H8 و H6 BLACK در حالت Backup-Record

اگر از طریق منو قابلیت Backup-Record را فعال کرده باشید، یک میکس استریوی جداگانه به مقدار 12dB  پایین تر از تنظیمات شما ضبط می گردد. به همین ترتیب در صورتی که یک صدای ناگهانی در سیگنال ورودی اختلالی ایجاد کند، اینگونه یک نسخه پشتیبان وجود دارد که بتوان بدون ایراد از آن استفاده کرد.

وجه اشتراک رکوردر H8 و H6 BLACK در حالت Auto -Record

یکی دیگر از وجه اشتراک های رکورد  H8و H6 ، ویژگی Auto-Record است که هر دو رکوردر به این آپشن مجهز هستند. به طوری که در هنگام رسیدن به یک سطح سیگنال از قبل تعیین شده، دستگاه به صورت اتوماتیک شروع به ضبط می کند. که در این حالت ضبط توسط دستگاه تا زمانی که به شرایط صوتی قبلی بازنگردد، ادامه دارد.  می توانید در صورت عدم تمایل به استفاده از این تنظیمات و یا غیرفعال کردن آن از منوی داخلی رکوردرها استفاده کنید.

در واقع Auto-record برای ضبط صدا وقتی که ولوم از آستانه ای که شما از پیش تر برای دستگاه مشخص کرده اید، در نظر گرفته شده است.

0F9A4962 - تفاوت رکوردر ZOOM H8 و H6 BLACK
0F9A4942 - تفاوت رکوردر ZOOM H8 و H6 BLACK
تفاوت رکوردر زوم H8 و H6 BLACK در یک نگاه کلی:
رکوردر زوم  H8رکوردر زوم  H6 BLACK
دارای مانیتور لمسی برای تنظیمات داخلیدارای نمایشگر بزرگ LCD ناوبری
برخورداری از قابلیت ضبط 12 ترک به صورت همزمانسیستم ضبط پرکاربرد مجهز به شش ورودی و دو خروجی
قابلیت کنترل از راه دورقابلیت کنترل از راه دور
دارای تیونر کروماتیک و مترونوم داخلیمجهز به تیونر کروماتیک و مترونوم داخلی
مجهز به فانتوم پاور جهت تغذیه میکروفون های خازنیضبط صدا با حداکثر رزولوشن 24bit/96kHz
دارای میکروفون  XYدارای ماژول میکروفن استریوی دارای شاک مونت XYH-6 XY
تفاوت رکوردر زوم H8 و H6 BLACK در مشخصات فیزیکی

 

 

رکوردر زوم  H8

رکوردر زوم   H6 BLACK

وزن

354 گرم

280 گرم

ابعاد

11.6 × 16.3 × 4.8 (سانتیمتر)

47.8×152.8×77.8 (میلی متر)

تفاوت رکوردر زوم H8 و H6 BLACK در مشخصات فنی

 

 

رکوردر زوم  H8

رکوردر زوم  H6 BLACK

تعداد لاین ضبط همزمان

8

6

تعداد لاین پخش همزمان

8

6

نرخ نمونه برداری

96 kHz

24 هرتز _ 96 کیلوهرتز

ورودی آنالوگ

6 ورودی  XLR/TRS

(1x 1/8″ TRS (stereo line out

خروجی آنالوگ

2 خروجی TRS استریو

(1x 1/8″ TRS (stereo line out

خروجی هدفون

1 خروجی 3.5 میلیمتری

1 خروجی 3.5 میلیمتری

حافظه

SD، SDHC،SDXC

SD، SDHC،SDXC

نهایت حجم حافظه

512 گیگابایت

128 گیگابایت

منبع تغذیه

4 باطری قلمی ، USB bus powered

4 باطری قلمی، USB bus powered

مصرف باطری

20 ساعت

20 ساعت

اسپیکر داخلی

دارد

دارد

میکروفون داخلی

یک استریو X,Y با قابلیت جدا شدن از بدنه

یک استریو X,Y با قابلیت جدا شدن از بدنه

نمایشگر LED

دارد

دارد

کارت صدا

دارد

دارد

فانتوم پاور

دارد

دارد

افکت داخلی

دارد

دارد

 



سخن آخر

در این مقاله به بررسی “تفاوت رکوردر زوم H8 و H6 BLACK” پرداختیم که امیدواریم مطالعه آن برایتان مفید بوده باشد. شما عزیزان می توانید از طریق “فروشگاه اینترنتی فدک ساند” ، اقدام به بررسی قیمت های هر دو رکوردر نیز نمایید و در پایان با توجه به ویژگی های هر کدام از این دو محصول کمپانی زوم و همینطور متناسب بودن آن نسبت به قیمتی که دارند، تصمیم گیری کرده و سفارش خود را ثبت نمایید.

fadaksound
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *