میکروفن چیست / تاریخچه و انواع آن

تاریخچه میکروفن ها.jpg21345 - میکروفن چیست / تاریخچه و انواع آن

میکروفن چیست؟

میکروفن در واقع یک مبدل می باشد که صدا را تبدیل به جریان الکتریکی می کند.به زبان ساده میتوان گفت میکروفن ها، امواج صوتی را تبدیل به محتوای الکتریکی می کنند تا به راحتی بتوان این امواج را در کابل ها و دستگاه ها انتقال داد.

در زبان فارسی کلمه ی “میکروفن” به “صدابَر” معادل سازی شده است.

 


تاریخچه میکروفن

در سال 1876 شخصی به نام امیل برلاینر ( Emile Berliner) اولین میکروفن را ساخت که در تلفن ها استفاده می شد. و با گذشت زمان و اختراع رادیو، میکروفن های پخش زنده نیز ایجاد شدند.
البته میکروفن ها در آن زمان کیفیت، دقت، وضوح و اندازه ی الان را نداشتند. اما با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی این وسیله ی پرکاربرد و موردنیاز، روز به روز از نقض و مشکلات آن برطرف شد.
در زمان های مختلف بشر از میکروفن در مواردی همچون فیلمسازی، تلفن، رادیو، سمعک، رکورد در دستگاه های صوتی، سیستم های تشخیص گفتار و …. استفاده کرده است. علاوه بر  موارد ذکر شده میکروفن ها، در استفاده های غیرصوتی که خارج از محدوده ی شنوایی انسان (از 20 تا 20هزار هرتز) است، مانند بررسی فرا صوت و سیستم های عیب یابی کاربرد دارند.


مقاله آشنایی با میکروفن، انواع آن و تاریخچه اختراع آن؟؟ / جهت خواندن مقاله به سایت www.fadaksound.com مراجعه کنید.

انواع میکروفن

به طورکلی میکروفن ها به سه دسته تقسیم می شوند:

    1.میکروفن های داینامیک (Dynamic Microphone )

        2.میکروفن های کاندانسر (Condenser Microphone )

3.میکروفن های ریبون (  Ribbon Microphone )

 

میکروفن های داینامیک (Dynamic Microphone )

مقاله آشنایی با میکروفن، انواع آن و تاریخچه اختراع آن؟؟ / جهت خواندن مقاله به سایت www.fadaksound.com مراجعه کنید.

معنی لغوی واژه ی داینامیکDynamic”پویا”  می باشد.

میکروفن های داینامیک دارای یک سیم پیچ ی باشد که با حرکت دادن یک هادی ( هادی یعنی وسیله ای رسانا در جریان الکتریکی) که در میان یک میدان مغناطیسی است، صدا تبدیل به جریان الکتریسیته می شود.

میکروفن های داینامیک نسبت به میکروفن های کاندانسر و ریبونی بسیار ارزان تر هستند و صدا را با حساسیت و جزییات کمتری نسبت به نوع های دیگر میکروفن دریافت میکند. و بسیار مناسب برای اجراهای زنده می باشد.

 

 

میکروفن های کاندانسر (Condenser Microphone )

مقاله آشنایی با میکروفن، انواع آن و تاریخچه اختراع آن؟؟ / جهت خواندن مقاله به سایت www.fadaksound.com مراجعه کنید.

به میکروفن های کاندانسر، میکروفن های خازنی نیز می گویند.

این نوع از میکروفن ها صدا را با حساسیت بالا و جزیئات بیشتری و در نتیجه باکیفیت بالایی دریافت می کنند. میکروفن های کاندانسر وزن کمی دارند و برای راه اندازی نیاز به یک یک منبع برق و یک پری آمپلی فایر نیاز دارد. یکی از معایبی که این میکروفن ها نسبت به نوع های دیگر دارند این است که  میکروفن های کاندانسر یا خازنی در مقابل ضربه بسیارآسیب پذیر هستند. که این عیب بزرگ میتواند کسانی را از خرید این نوع از میکروفن ها کنصرف کند ولی قطعا این نوع میکروفن برتری هایی نیز دارند که در مطالب بعدی مجله فدک به طور مفصل درمورد این میکروفن ها صحبت خواهیم کرد.

 

 

 

میکروفن های ریبون  (Ribbon Microphone)

مقاله آشنایی با میکروفن، انواع آن و تاریخچه اختراع آن؟؟ / جهت خواندن مقاله به سایت www.fadaksound.com مراجعه کنید.

تکنولوژی بکارگرفته شده در میکروفن های ریبون یا روبانی به گونه ای است که به جای واکنش به سطح فشار صدا، به سرعتِ مولکول های هوا عکس العمل نشان می دهند. در واقع میتوان گفت میکروفن های ریبون برای ضبط و یا دریافت صداهای با فرکانس بالا مناسب نیستند. و برعکس برای دریافت صداهایی با فرکانس پایین مناسب هستند.
امروزه از میکروفن های ریبونی خیلی کم و در شرایط خاصی انجام می گیرد، مثل ضبط صدای کابینت های گیتار، یا سازهایی مانند Brass و یا هنگ درام که سهم کمتری از فرکانس های بالا را داراست، نام برد.

 

 


لازم به ذکر است که این دسته بندی کلی بوده و امکان داره افراد میکروفن ها را، از معیار یا نگاه دیگری به دسته بندی های دیگری تقسیم بندی کنند. و درعین حال درست باشد پس لزوما این دسته بندی ممکن است کاملا درست نباشد.

در زیر  نظرات خودتون را بنویسد. چرا که نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما عزیزان است که ما را در ارائه  چنین مطالبی در زمینه ی صوت و نور کمک می کند.

.

.

 

 

fadaksound
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *